Google zwraca uwagę na mobilność stron.

W październiku 2014 pojawiła się nowa funkcja w Google Webmaster Tools sprawdzająca zgodność strony z urządzeniami mobilnymi. Od niedawna otrzymujemy z Google komunikaty dotyczące tych stron, które nie posiadają wersji mobilnej lub responsywnej z wykazem podstron i opisem podstawowych błędów takich jak : nieskonfigurowane okno robocze, mały rozmiar czcionki, elementy dotykowe zbyt blisko siebie, rozmiar zawartości niedopasowany do okna roboczego, zawartość flash. 

 

O co chodzi z wersją mobilną i co to jest wersja responsywna strony?

 

Oba rozwiązania pozwalają uzyskać ten sam efekt, czyli wyświetlenie strony na urządzeniu mobilnym z zachowaniem norm wyświetlania zawartości na ekranach w mniejszej rozdzielczości. W tym najnowszych norm określonych przez Google.

 

Strona mobilna

 

to strona która przystosowana jest do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (telefonach, tabletach) w formie czysto informacyjnej, charakteryzuje się:

  • brakiem zbędnych grafik
  • uproszczonym stylem
  • bezszeryfowymi czcionkami, bez zniekształcania czcionek
  • z linkami rozmieszczonymi w kilku rzędach lub pionowo
  • zasadą jest umieszczenie najważniejszych informacji górnej części strony (ważne aby były widoczne bez konieczności przewijania ekranu)
  • style oddzielone są od kodu HTML – pozwoli to użytkownikom na uniknięcie konieczności podwójnego pobierania danych
  • zwykle umieszczona na odrębnej, specjalnie przystosowanej do treści mobilnych domenie lub subdomenie.
  • brakiem tzw fajerwerków czyli skryptów, które wizualnie, np. po przez animację, podnoszą estetyke serwisu

 

 

Strona responsywna

 

Słowo responsywny pochodzi z angielskiego wyrazu responsive oznaczający wrażliwość, reagowanie. W kontekście stron internetowych mamy na myśli funkcjonalność, która pozwala w zaplanowany sposób wyświetlić treści dopasowane do wielkości okna przeglądarki, zachowując odpowiednią czytelność i estetykę. Dzięki możliwościom styli kaskadowych w wersji CSS3 możliwe jest przygotowanie różnych wariantów wyświetlania jednego szablonu strony pod konkretne urządzenia mobilne i rozdzielczości monitorów komputerowych. Strony responsywne mogą zachowywać całą estetykę normalnej strony ale elementy powinny być dopasowane. Oto krótka charakterystyka:

  • grafika wielkościowo dostosowana do mniejszych ekranów
  • styl elementów strony dostosowany do przewijania 
  • dowolne czcionki ale wielkościowo dostosowane do rozdzielczości urządzeń mobilnych
  • linki w odpowiedniej wielkości umożliwiające łatwy bybór 
  • informacje w blokach dopasowują się do urządzenia np. podział na kolumny możliwy ale dla tabletu. W przypadku telefonu teksty w jedno-kolumnowym bloku zachowują największą czytelność.
  • nie wymaga umieszczania pod innym adresem.
  • z tzw  fajerwerkami (jQuery, javascript) trzeba uważać ale nie sa dyskwalifikowane. Istotne że norma google nie bierze pod uwagę animacji flash. Czyli strony z banerami flash nie spełniają wg Google warunku zgodności z urządzeniami mobilnymi.
  • estetycznie nie ma konkretnych ograniczeń.

 

 

 

Przeglądarki internetowe w urządzeniach mobilnych nie wykorzystują funkcji hover w takim stopniu jak przeglądarki obsługiwane myszką. Efekty zmian elementów strony po najechaniu myszką w normalnym komputerze będą na urządzeniu mobilnym dosyć kłopotliwe. Pamiętajmy też, że wersja responsywna może być określana mianem strony mobilnej, natomiast strona mobilna nie zawsze musi być responsywna w pełnym tego słowa znaczeniu.

W naszej opinii bardzo możliwe, że w najbliższym czasie strony niedostosowane do urządzyń mobilnych mogą traćić pozycje w wyszukiwarce Google.

Prosimy o zapoznanie się z uwagami Google na temat zgodności z urządzeniami mobilnymi.

Dodaj komentarz
Do góry
Kontakt
Nagroda